ANLATIM TEKNİKLERİ 3
Tartışma:
Öğrencilerin
bir konu ya da herhangi bir sorun hakkında düşünmelerini ve düşüncelerini ifade etmelerini sağlamak, konu hakkında
başkalarının görüşlerini öğrenmek için görüş ve düşüncelerini karşılıklı
diyalog şeklinde ortaya koydukları bir yöntemdir.
Tartışma yönteminin faydaları
şunlardır:
Öğrencilerin
konu hakkında düşünmelerini ve düşüncelerini ifade etmelerini sağlama.
İyi
anlaşılmayan noktaları açıklama.
Konuların
tekrarı ile pekiştirilmesini sağlama.
Bir probleme çözüm önerileri sunma.
Değerlendirme
yapma.
Eleştirel
ve yaratıcı düşünme becerilerini geliştirme.
Öğrencilere
demokratik tutum kazandırma.
Öğrencilere
karşılıklı anlayış ve hoşgörü içerisinde olaylara farklı bakış açısı ve yorum
getirmelerini sağlama.
Öğrencilerin
kendilerini ifade etme ve dil becerilerini geliştirmek gibi faydaları vardır.
Ders
süresinin tamamı tartışmaya ayrılmaz.
Sadece
ders süresinin belli bir bölümü tartışmaya ayrılır.
Tartışma
en az iki kişi arasında yapılır.
Bu
sayı tartışma tekniğinin özelliğine göre değişiklik gösterebilir.
Tüm
sınıfla da yapılabilir.
Bu
yöntem daha çok bir konunun kavranması aşamasında karşılıklı görüşler ortaya
konulurken kullanılır.
Hem
bilişsel ( kavrama ve üzeri ) hem de duyuşsal (saygı-hoşgörü gibi) hedefleri
kazandırır.
Öğrenciler
birbirlerinin deneyimlerinden faydalanır.
Çünkü
öğrencilere geçmiş yaşantılarından örnekler vermelerine olanak sağlar.
Konu
hakkında bilgi ve deneyim kazanmalarını sağlar.
Öğrencilerin
dinleme ve konuşma yeteneğini geliştirir.
Öğretmen-
öğrenci ve öğrenci-öğrenci etkileşimi söz konusudur.
İletişim
çok yönlüdür.
Tartışma
yöntemi en az kavrama ve üzeri (analiz, sentez, değerlendirme) hedeflerin
kazandırılmasında kullanılır.
Tartışmanın
amaç ve kapsamı iyi belirlenmeli ve öğrenciler önceden hazırlanmalıdır.
Çünkü
öğrencilerin tartışılacak konuyla ilgili ön bilgilere sahip olması gerekir.
Öğrenciler
bir problemin ya da konunun değişik yönlerini görürler.
Sınırlılıkları:
Hedefinden
sapabilir, ortam gerginleşebilir, konu dağılabilir.
Her
öğrenci katılmak istemeyebilir ya da her öğrencinin tartışmalara katılımı aynı
olmayabilir.
Zaman
alıcıdır, kalabalık gruplarda uygulamak zordur.
İyi
yönetilmezse öğrenciler arasında yarış, rekabet gibi olumsuz duygular
gelişebilir.
Tartışma
yöntemi uygulanırken tartışmacılar birbirlerinin yüzlerini görecek şekilde
oturmalıdır.
Tartışma teknikleri:
Büyük grup tartışması:
Sınıf
mevcudunun az olması durumunda bütün sınıfın katılımıyla yapılan tartışmadır.
Sınıftaki
öğrenci sayısı daha küçük gruplara bölünmeyecek kadar az ise kullanılır.
Tartışmanın
yürütücüsü öğretmen ya da konuya hakim olan bir öğrenci de olabilir.
Öğretmen
sorular sorarak öğrencilerin görüşlerini
ifade etmelerini sağlar ve öğrencilerin konuyu daha iyi anlamaları için sık sık özetler.
Görüş
geliştirme, altı şapkalı düşünme gibi teknikler tüm sınıfın katılımıyla yapılan
büyük grup tartışmasına örnek olarak verilebilir.
Küçük grup tartışması:
Sınıf
mevcudu çok ise sınıf çok kalabalık ve aynı anda herkesin tartışmaya
katılımının sağlanamadığı durumlarda, sınıf küçük gruplara bölünerek uygulanan
tartışmadır.
Her
gruba bir başkan seçilir ve öğretmen gruplar arasında dolaşarak grupları
tartışma konusu üzerine yönlendirir.
Tartışma
sonunda her grup elde ettiği sonuçlarını sınıfta raporlaştırmalıdır.
Küçük
grup tartışmasında öğrenci-öğrenci etkileşimi büyük grup tartışmasına göre daha
fazla olur.
Amaç
daha fazla öğrenci katılımını sağlamaktır.
Küçük
grup tartışmasına vızıltı (Buzz) ya da fısıltı grupları da denir.
Vızıltı (fısıltı/buzz)
grupları:
Sınıf
küçük gruplara bölünerek grupların öğrenci sayısı kadar dakika konuşma
yapmasıyla gerçekleşir.
Kısa
süreli tartışma grupları da denir.
Öğretmen
yönlendirici konumdadır.
Grup
sözcüleri tartışma sonucunu sınıfta paylaşır.
Münazara (Savlı
tartışma):
Bir
konunun sadece iki taraflı yönünün ( iki zıt yönü), sınıta sadece iki grup tarafından ,
dinleyiciler ve jüri önünde tez-antitez şeklinde ele alınarak tartışılmasıdır.
Münazarada
savunulan görüşlerin bilimsel olması önemli değildir.
Söz
ustalığı ve hazır cevaplılık önemlidir.
Münazarada
kazanan ve ya kaybeden taraf vardır.
Kazanan
ve ya kaybeden tarafı jüri belirler.
Sempozyum (Bilgi şöleni):
Bilimsel,sanatsal
ve düşünsel ağırlıklı konuların uzman bir grup tarafından bilgi sunumuna
dayanan tekniktir.
Her
bir konuşmacı konunun başka bir boyutu hakkında sunum yapar.
Uzman
kişilerin düzenleme kuruluna çoğu zaman yazılı olarak sundukları konuşmalarına
tebliğ ya da bildiri denir.
Sempozyumda
uzmanlık şarttır.
Grup
üyeleri kesinlikle alan uzmanı olmalıdır.
Her
uzmanın sunusu bittikten sonra hem gruptaki diğer uzmanlar hem de seyirciler
sunum yapan kişiye soru sorabilirler.
Panel:
Belli
bir konuda, bir başkan ve 3-6 kişiden oluşan
konuşmacı grubun bir konunun farklı boyutlarının dinleyicilerin önünde
kendi aralarında sohbet havasında tartışma yapılmasına dayanan bir tekniktir.
Zıt panel:
Sınıfta
işlenen konuların tekrarı ve pekiştirilmesi yeni fikirlerin ortaya çıkarılması,
konuların gözden geçirilmesi ve yanılgıların düzeltilmesi için kullanılır.
Kollegyum:
Kollegyum iki şekilde uygulanır:
Kollegyum panele büyük benzerlik gösterir.
Fakat bu teknikte iki panel grubu vardır.Gruplardan biri uzman grup (kaynak grup)
diğeri ise öğrenci grubudur.
Kollegyum sınıf alanında uzman misafir
konuşmacıların getirilmesi şeklinde de uygulanır.Buna uzman daveti de denir.
Yorumlar
Yorum Gönder