ÖĞRETİM TEKNİKLERİ 4
Kavram
Haritası Çeşitleri:
Kavram haritaları örümcek, zincir, balık
kılçığı ve hiyerarşik olmak üzere 4 farklı şekilde hazırlanabilir.
Örümcek
kavram haritaları; bir
ana kavram ve bu kavramın özelliklerini göstermek amacıyla kullanılır.
Örümcek haritalar, merkezi bir
fikir veya bir düşünce etrafında detaylı düşünmeyi sağlamada faydalıdır.
Bir kavram yazılır.
Etrafına bu örnekler yazılır.
Bir soru yazılır.
Etrafına cevapları yazılır.
Bir ifade yazılır.
Etrafına bu ifadelerle ilişkili başka
ifadeler yazılır.
Zincir
kavram haritaları; olayların
akışını ve akış esnasında bu olaylar arasındaki ilişkileri gösterir.
Balık
kılçığı; bir
konu ve konuyla ilgili faktörleri (ana neden ve alt nedenleri) neden-sonuç
ilişkisi kurarak irdeleyen sistematik düşünmeyi sağlayan ve sonuç olarak
analitik bir yaklaşım güden diyagramlardır.
Fikir üretme amaçlı örgütsel problemlerin
çözümünde kullanılır.
Hiyerarşik kavram haritalarında; ana kavram ve alt kavramlar
genelden özele doğru yerleştirilir.
Ana
ve
alt kavramlar arasındaki oklara bu kavramlar arasındaki ilişki yazılır.
Akıl
Zihin Haritaları:
Zihin haritaları düzenli ve kağıda
dökülmüş beyin fırtınası tekniğidir.
Zihin haritaları da kavram
haritalarına benzer bir biçimde anahtar kavramlar ve onlar arasındaki
ilişkileri gösteren bilgiler ağaç gibi dallara ayrılır.
Kavram haritaları daha doğrusaldır,
zihin haritalarının yaklaşımı ise daha küreseldir.
Öğrenciler merkezli bir fikirden
yola çıkarak çabucak büyük bir resim oluştururlar.
Zihin haritaları yazılı ya da sözlü
bilgiyi hatırlama, açık uçlu sorular sorma, proje ve olayları planlama ve
değerlendirme ya da bir toplantının görsel kaydını tutmada yararlıdır.
Öğrenciler zihin haritası yapmaktan
daha çok hoşlanırlar. Not tutmak ya da beyin fırtınası yapmak amacıyla sayfanın
ortasına önemli bir kavram yerleştirilir.
Sonra merkezden dışarıya doğru anahtar
sözcükler ve şemalar hızlıca yazılmalı ve uygun başlıklarda renk kodlaması
yapılmalıdır.
Zihin
haritasındaki sözcükler yazılmalı ve bağlayıcı çizgilere yerleştirilmelidir.
Bireysel açıklamalar yapmak ve
bilgiyi görsel anlamda transfer etmek ve sentezlemek için renkler şemalar ve
kodlamalar kullanılabilir
Zihin
haritaları hangi durumlarda kullanılır
Günlük vb. planların yapılmasında
Not tutmada
Bir projeyle ilgili strateji
belirlemede
Kitap, konu, makale, vb.
özetlerinde
Konu anlatımlarına girişte veya
sonuçta
Sunumlarda
Beyin fırtınası yaparken
Ders çalışırken kullanılır.
Kavram
Ağları:
Kavram ağları, öğrencilerdeki
mevcut bilgileri harekete geçirerek, kavramlar arasındaki ilişkileri ve
kavramların kapsamlarını geliştirmek amacıyla kullanılan grafik araçlardır.
Kavram ağları yapılırken,
genellikle en büyük miğfer (asıl) kavram merkezde yer alır.
Bu kavramın kapsamına giren diğer
kavramlar, kapsam ve özgün özelliklerinin yakınlık derecesine göre
sınıflandırılır ve gruplandırılır.
Bilgi
Haritaları:
Bir metindeki önemli sözel
bilgilerin ve bu bilgiler arasındaki ilişkilerin “çerçeve – bağ – çerçeve”
şeklinde şematik olarak gösterilmesidir.
Öğrenilecek bilgiyi haritalandırır.
Bilgi haritasının görsel yapısı ilk
bakışta önemli miktarda bilgi sunar.
Kavramlar, alt kavramların yanı
sıra tanım, diğer önemli bilgileri, özellikler ve örnekler bu haritada yer
alabilir.
Daha çok öğrenen tarafından
kullanılan araçlardır
Birçok yönden kavram haritasından
farklıdır.
Haritadan daha çok şema şeklinde
oluşturulur.
Kavram
Yanılgılarını Tespit Eden Araçlar:
Kavram
Haritaları:
Kavram yanılgılarının hem tespit
edilmesinde hem de giderilmesinde kullanılır.
Bilgi ve kavramlar arasındaki ilişkiyi
genelden özele doğru görsel hale getirerek açıklama yaklaşımıdır.
Kavramsal Karikatürler:
Yapılandırmacı öğrenme yaklaşımına uygun olarak
öğrencilerin dersle ilgili bilgi ve becerilerini pekiştirmek ve kalıcı
öğrenmeleri sağlamak için kullanılır.
Öğrencilerle ilk olarak derste öğrendikleri
temel kavram ve ilkelerle ilgili olumlu ve olumsuz ifadeler oluşturur.
Bu
ifadeler insan ya da hayvan figürleri kullanılarak bir poster üzerine
resimlendirilir.
Bu resim
üzerinden yapılan tartışmada varılan sonuçlar çalışma kağıdı üzerinde
gösterilir.
Doğru
ve yanlış, ifadeler gerekçeleriyle belirtilir.
Kavram karikatürleri normal
karikatürlere göre farklı özellikler göstermektedir.
Karikatürler bireyleri güldürmek
amacıyla kullanılırken, kavram karikatürleri öğrencileri eğlendirerek
bilgilerini sorgulatmak amacıyla kullanılmaktadır.
Kavram karikatürleri yapısal
açıdan bilinen karikatürlerden farklı olup içerisinde mizahi ve abartılı
unsurları barındırmamaktadır.
Not: Kavramsal karikatürler,
kavram kargaşasını hem tespit etmede hem de gidermede kullanılırlar.
Yorumlar
Yorum Gönder