ÖĞRETİM TEKNİKLERİ 1
Beyin fırtınası:
Beyin
fırtınası , bireylerin yaratıcı düşüncelerini harekete geçirerek çok sayıda
fikri bir grup insandan kısa sürede toplamaktır.
Alex Osborn tarafından reklam endüstrisinde
kullanılan ve grupla yaratıcı düşünmeyi uyandıran bir tekniktir.
Öğrenci
merkezlidir.
Yaratıcı
problem çözme becerisini geliştirmeyi amaçlayan üst düzey bir grup tartışması
tekniğidir.
Beyin
fırtınası iki bölümden oluşmaktadır:
Fikir
üretme
Fikirleri
değerlendirme
Ters beyin fırtınası:
Beyin
fırtınasının tersinden uygulanmasıdır.
Yani
sorunlara, problemlere dikkat çekmek, ortaya çıkan sonuçtan dersler çıkarmak ve
buna göre uygulama yapmak için kullanılır.
Beyin fırtınasında kullanılan çözüm
yolları:
Benzerinden yararlanma:
Tabiattaki
örneklerden yararlanılır.
Tabiattaki
bir canlıya bakarak buna benzer bir ürün ortaya çıkarmak vardır.
Fikir bağlantıları kurma:
Daha
önceden aralarında ilişki kurulmamış nesneler ya da düşünceler arasında
ilişkiler kurulmasına dayanır.
Zarardan yarar çıkarma:
Var
olan durumda işe yaramayan ya da zarar edilen ürünlerin nasıl yararlı hale
getirileceğiyle ilgilidir.
Beyin fırtınası tekniğini uygulama
biçimleri:
Eğlenti(Carousel):
Sınıfın
duvarlarına birkaç konu asılır.
Sınıf
eşit sayıda gruplara ayrılarak her gruptan 3-5 dakikalık sürede istediği konuda
fikirlerini söylemeleri ve düşüncelerini duvardaki kağıtlara kaydetmeleri
istenir.
Süre
bitince grup saat yönünde döner ve yeni konunun bulunduğu posterin önüne
gelerek daha önce o konuda diğer grupların ürettiği fikirleri okur.
Daha
sonra da o konu hakkında ürettiği fikirleri kağıda yazar.
Her
grup kaydedilen her fikri görene kadar çember dönüşüne devam edilir.
Listeleme:
Beyin
fırtınası ya da bireyin eseri gibi birkaç tekniğin birleşmesinden oluşur.
Bu
teknikte öğrenciler ilgi duydukları konuları önceliklerine göre sıralar.
Daha
sonra küçük gruplar halinde listeleri tartışarak bir sonuca varırlar.
Mektup daveti:
Sınıf
4 ya da 5 gruba ayrılarak beyin fırtınası için birkaç ayrı problem belirlenir.
Her
grup için problemlerin konulacağı zarflar hazırlanır.
Zarflar
masaya konulur.
Daha
sonra gruptan her birey problemle ilgili görüşlerini kağıda yazarak zarfa
koyar.
Hızlı beyin fırtınası:
Değişik
konular duvara asılır.
Her
konu için bir grup belirlenir.
İlgili
konunun olduğu posterin altında toplanılır ve her grup 2-3 dakika konu ile
ilgili fikirlerini anlatır.
Lateral
düşünme( Yanal düşünme):
Problemlere,
olaylara farklı açılardan bakabilme ve çok yönlü düşünme becerisini düşünme
becerisini ifade eder.
Yanal
düşünmede çoklu bakış açısıyla olaylara yaklaşmayı farklı yönlerden bakarak
yaratıcı çözümlere ulaşmaya çalışır.
Edward
Bono öğrencilerde yaratıcı düşünmeyi geliştirmek için Lateral düşünme yaklaşımında düşüncelerin
sistematikleştirildiği üç öğretim tekniği geliştirmiştir.Bunlar:
Altı
şapkalı düşünme:Farklı düşünme yolları öğretir.
Altı
ayakkabılı uygulama:Farklı davranış biçimleri öğretilir.
Altı
değer madalyası:Değerler öğretiminde kullanılır.
Altı şapkalı düşünme:
Yaratıcı
düşünme becerisini geliştirmede kullanılan grup tartışması tekniğidir.
Düşünce
öğretiminde kullanılır.
Eleştirel
ve çok yönlü düşünmeyi sağlar.
Bireylere
yaratıcı , empatik, analitik düşünmeyi ve doğru karar
vermeyi öğretir.
Öğrenci
merkezlidir.
Bireylerin
bir olayın tek bir yönüne takılıp kalmalarını önleyen ve bir olayın tek bir
yönünün değil birden fazla yönünün olabileceğini anlamalarını sağlayan bir
tekniktir.
Bireyler
herbir şapkada sadece o şapkanın ifade
ettiği yönde düşünerek düşünce karmaşasından kurtulur.
Altı şapkalı düşünme tekniğinde
kullanılan şapkaların uygulama ilkeleri:
Beyaz şapka( Tarafsız şapka):
Objektif
bir bakışla, araştırmalara dayalı kanıtlanmış ve net bilgiler, sayısal ifadeler
kullanılarak açıklamalar yapılır.
Beyaz
şapkayı takan birey kendi yorumunu açıklamaz bilgiye, gerçeklere nesnel bir
gözle bakar.
Objektif
olgular ve rakamlarla, sayısal verilerle ilgilidir.
Kırmızı şapka( Duygusal şapka):
Subjektif bir bakışla, hisleri, duyguları,
sezgileri temele alır.
Kırmızı
şapkayı takan birey elinde hiçbir veri, doküman veya dayanak olmadan konuyla
ilgili kendi hislerini dile getirir.
Birey
öz sezgilerine dayalı olarak duygusal tepki verir.
Duygusal
zekayı temsil eder.
Siyah şapka( Kötümser şapka,
şeytanın avukatı):
Negatiflik
taşır.
Siyah
şapkada kararın alınması durumunda riskler, dezavantajlar, karamsar ve kötümser
bir şekilde bakılır.
Eleştirel
zekayı temsil eder.
Sarı şapka(İyimser şapka,meleğin
avukatı):
Pozitiflik
taşır.
Yapıcı
zekayı temsil eder.
Olaylara
iyimser ve yapıcı yönden bakılır.
Bu
şapka takıldığı zaman her durumda olumlu şekilde yaklaşılır.
Bir
işin avantajlarını ve getirileri ortaya konulur.
Yeşil Şapka( Yaratıcılık şapkası):
Yaratıcı
zekayı temsil eder.
Yaratıcılık,
üretkenlik ve yeni fikirlerle ilgilidir.
Kararın
alınmaması durumunda başka neler yapılabileceği belirlenir.
Mavi şapka( Değerlendirme, sonuç ve
karar şapkası):
Değerlendirmenin
ve sonuçlandırmanın yapıldığı şapkadır.
Bu
şapkada karar verilir.
Tüm
bakış açıları bir arada değerlendirilir ve karar verilir.
Yorumlar
Yorum Gönder