ÖĞRETİM TEKNİKLERİ 1

Beyin fırtınası:

Beyin fırtınası , bireylerin yaratıcı düşüncelerini harekete geçirerek çok sayıda fikri bir grup insandan kısa sürede toplamaktır.

Alex Osborn tarafından reklam endüstrisinde kullanılan ve grupla yaratıcı düşünmeyi uyandıran bir tekniktir.

Öğrenci merkezlidir.

Yaratıcı problem çözme becerisini geliştirmeyi amaçlayan üst düzey bir grup tartışması tekniğidir.

Beyin fırtınası iki bölümden oluşmaktadır:

Fikir üretme


Fikirleri değerlendirme

Ters beyin fırtınası:

Beyin fırtınasının tersinden uygulanmasıdır.

Yani sorunlara, problemlere dikkat çekmek, ortaya çıkan sonuçtan dersler çıkarmak ve buna göre uygulama yapmak için kullanılır.

Beyin fırtınasında kullanılan çözüm yolları:

Benzerinden yararlanma:

Tabiattaki örneklerden yararlanılır.

Tabiattaki bir canlıya bakarak buna benzer bir ürün ortaya çıkarmak vardır.

Fikir bağlantıları kurma:

Daha önceden aralarında ilişki kurulmamış nesneler ya da düşünceler arasında ilişkiler kurulmasına dayanır.

Zarardan yarar çıkarma:

Var olan durumda işe yaramayan ya da zarar edilen ürünlerin nasıl yararlı hale getirileceğiyle ilgilidir.

Beyin fırtınası tekniğini uygulama biçimleri:

Eğlenti(Carousel):

Sınıfın duvarlarına birkaç  konu asılır.

Sınıf eşit sayıda gruplara ayrılarak her gruptan 3-5 dakikalık sürede istediği konuda fikirlerini söylemeleri ve düşüncelerini duvardaki kağıtlara kaydetmeleri istenir.

Süre bitince grup saat yönünde döner ve yeni konunun bulunduğu posterin önüne gelerek daha önce o konuda diğer grupların ürettiği fikirleri okur.

Daha sonra da o konu hakkında ürettiği fikirleri kağıda yazar.

Her grup kaydedilen her fikri görene kadar çember dönüşüne devam edilir.

Listeleme:

Beyin fırtınası ya da bireyin eseri gibi birkaç tekniğin birleşmesinden oluşur.

Bu teknikte öğrenciler ilgi duydukları konuları önceliklerine göre sıralar.

Daha sonra küçük gruplar halinde listeleri tartışarak bir sonuca varırlar.

Mektup daveti:

Sınıf 4 ya da 5 gruba ayrılarak beyin fırtınası için birkaç ayrı problem belirlenir.

Her grup için problemlerin konulacağı zarflar hazırlanır.

Zarflar masaya konulur.

Daha sonra gruptan her birey problemle ilgili görüşlerini kağıda yazarak zarfa koyar.

Hızlı beyin fırtınası:

Değişik konular duvara asılır.

Her konu için bir grup belirlenir.

İlgili konunun olduğu posterin altında toplanılır ve her grup 2-3 dakika konu ile ilgili fikirlerini anlatır.

Lateral düşünme( Yanal düşünme):

Problemlere, olaylara farklı açılardan bakabilme ve çok yönlü düşünme becerisini düşünme becerisini ifade eder.

Yanal düşünmede çoklu bakış açısıyla olaylara yaklaşmayı farklı yönlerden bakarak yaratıcı çözümlere ulaşmaya çalışır.

Edward Bono öğrencilerde yaratıcı düşünmeyi geliştirmek için Lateral düşünme yaklaşımında düşüncelerin sistematikleştirildiği üç öğretim tekniği geliştirmiştir.Bunlar:

Altı şapkalı düşünme:Farklı düşünme yolları öğretir.

Altı ayakkabılı uygulama:Farklı davranış biçimleri öğretilir.

Altı değer madalyası:Değerler öğretiminde kullanılır.

Altı şapkalı düşünme:

Yaratıcı düşünme becerisini geliştirmede kullanılan grup tartışması tekniğidir.

Düşünce öğretiminde kullanılır.

Eleştirel ve çok yönlü düşünmeyi sağlar.

Bireylere yaratıcı , empatik, analitik düşünmeyi ve doğru karar vermeyi öğretir.

Öğrenci merkezlidir.

Bireylerin bir olayın tek bir yönüne takılıp kalmalarını önleyen ve bir olayın tek bir yönünün değil birden fazla yönünün olabileceğini anlamalarını sağlayan bir tekniktir.

Bireyler herbir şapkada sadece o şapkanın ifade ettiği yönde düşünerek düşünce karmaşasından kurtulur.

Altı şapkalı düşünme tekniğinde kullanılan şapkaların uygulama ilkeleri:

Beyaz şapka( Tarafsız şapka):

Objektif bir bakışla, araştırmalara dayalı kanıtlanmış ve net bilgiler, sayısal ifadeler kullanılarak açıklamalar yapılır.

Beyaz şapkayı takan birey kendi yorumunu açıklamaz bilgiye, gerçeklere nesnel bir gözle bakar.

Objektif olgular ve rakamlarla, sayısal verilerle ilgilidir.

Kırmızı şapka( Duygusal şapka):

Subjektif bir bakışla, hisleri, duyguları, sezgileri temele alır.

Kırmızı şapkayı takan birey elinde hiçbir veri, doküman veya dayanak olmadan konuyla ilgili kendi hislerini dile getirir.

Birey öz sezgilerine dayalı olarak duygusal tepki verir.

Duygusal zekayı temsil eder.

Siyah şapka( Kötümser şapka, şeytanın avukatı):

Negatiflik taşır.

Siyah şapkada kararın alınması durumunda riskler, dezavantajlar, karamsar ve kötümser bir şekilde bakılır.

Eleştirel zekayı temsil eder.

Sarı şapka(İyimser şapka,meleğin avukatı):

Pozitiflik taşır.

Yapıcı zekayı temsil eder.

Olaylara iyimser ve yapıcı yönden bakılır.

Bu şapka takıldığı zaman her durumda olumlu şekilde yaklaşılır.

Bir işin avantajlarını ve getirileri ortaya konulur.

Yeşil Şapka( Yaratıcılık şapkası):

Yaratıcı zekayı temsil eder.

Yaratıcılık, üretkenlik ve yeni fikirlerle ilgilidir.

Kararın alınmaması durumunda başka neler yapılabileceği belirlenir.

Mavi şapka( Değerlendirme, sonuç ve karar şapkası):

Değerlendirmenin ve sonuçlandırmanın yapıldığı şapkadır.

Bu şapkada karar verilir.

Tüm bakış açıları bir arada değerlendirilir ve karar verilir.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

ÖĞRETİM TEKNİKLERİ 4

ÖĞRETİM TEKNİKLERİ 2